De juiste voeding tijdens de zwangerschap

Veel vrouwen denken dat je als je zwanger bent voor twee moet eten. Maar dat is helemaal niet zo. Je wilt natuurlijk niet te veel aankomen tijdens je zwangerschap. Na je zwangerschap wil je natuurlijk het liefst hetzelfde figuur als je ervoor had. Maar het is wel belangrijk om voldoende en de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom in dit artikel een aantal handige tips voor de juiste voeding tijdens de zwangerschap.

300 calorieën per dag
De normale energiebehoefte is ongeveer 2500 calorieën per dag. Vrouwen die zwanger zijn zouden ongeveer 15% meer calorieën per dag tot zich moeten nemen dan voor de zwangerschap. Deze extra calorieën worden onder andere gebruikt voor de ontwikkeling van de placenta, de baarmoeder, de groei van je borsten en het aanleggen van een energievoorraad.

Extra vitamines
In principe zou je genoeg vitamines binnen moeten krijgen als je gezond eet. Maar tijdens de zwangerschap is er een aantal vitamines wat je extra binnen zou moeten krijgen.

Vitamine B11 ofwel foliumzuur is bijvoorbeeld belangrijk voor de aanleg van de organen van je baby. Deze kun je het beste al slikken als je zwanger wilt worden en je slikt deze tot en met de derde maand van je zwangerschap.

Vitamine D is ook belangrijk, want het zorgt ervoor dat je lichaam de essentiële bouwstoffen kalk en fosfor goed op kan nemen.

Wat je vooral niet extra moet slikken is vitamine A, dit kan schadelijk zijn voor de ongeboren baby. De maximale hoeveelheid is 3000 microgram per dag en het zit ook in lever, dus dit kun je beter niet eten tijdens de zwangerschap.

Er zijn ook handige zwangerschapskalenders waarop je precies kunt zien hoe het kindje groeit en waarop staat welke vitamines in welke week belangrijk zijn.

Vooral niet lijnen tijdens de zwangerschap!
Ga vooral niet lijnen tijdens de zwangerschap en zorg dat je voldoende gezonde voedingsmiddelen binnen krijgt. Als je te weinig of niet gevarieerd genoeg eet, kan er een tekort aan voedingsstoffen in je lichaam ontstaan.

Wat mag je niet eten?
Een aantal voedingsmiddelen kun je beter laten staan tijdens de zwangerschap, want ze kunnen een negatieve uitwerking hebben op de ontwikkeling van de baby. Voorbeeld zijn rauw vlees, zachte kaassoorten, vacuümverpakte rauwe vis, drop, dranken met cafeïne, ongewassen groente en kaneel. Op de website van het Voedingscentrum vind je nog veel meer adviezen over wat je wel of juist niet mag eten tijdens de zwangerschap.

Comments are closed.