Hardlopen in de koude wintermaanden

Een goede manier om in vorm te blijven of te komen is door te hardlopen. In de zomermaanden is het heerlijk om dit buiten te doen. Maar zodra het buiten kouder en natter begint te worden is de drempel om buiten te hardlopen voor veel mensen toch een stuk hoger. Met de juiste kleding en voorbereiding kun je ook in de koude maanden blijven hardlopen.

Pas je kleding aan
De beste manier om warm te blijven tijdens het hardlopen bij een lage temperatuur is door meerdere laagjes over elkaar te dragen. Hierdoor vormen zich luchtlaagjes tussen de kleding wat een isolerend effect heeft. Thermo ondergoed is prettig om onder je hardloopkleding te dragen. Via het hoofd gaat er veel lichaamswarmte verloren. Het dragen van een muts en handschoenen is dan ook aan te raden wanneer het buiten vriest. Deze kun je eventueel weer uittrekken tijdens het hardlopen wanneer je het toch iets te warm hebt gekregen. Neem bij gladheid en sneeuw schoenen met een grovere zool of kies voor SnowGrips onder je schoenen om niet uit te glijden tijdens het lopen.

Doe een langere warming-up
Een goede warming-up is belangrijk om blessures te voorkomen. Trek er vooral wanneer het koud is buiten extra tijd voor uit. Het duurt bij koudere temperaturen langer om je lichaam warm te krijgen en voor te bereiden op het hardlopen dan in de zomer.

Alternatieven voor buiten hardlopen
Als het hardlopen buiten je toch te koud is, kun je er voor kiezen om binnen te sporten. Een loopband is een goed alternatief om toch te kunnen hardlopen. Ook zijn er veel andere manieren om in beweging te blijven tijdens de wintermaanden. Ga meerdere keren in de week zwemmen of beoefen een andere sport om actief de winter door te komen.

Comments are closed.