Slecht slapen? Weg met die onrust

Slecht slapen? Weg met die onrust

Slapen is belangrijk voor de gezondheid. Het lichaam en de geest moeten tot rust kunnen komen. De energie die gedurende de nacht overblijft wordt gebruikt voor herstel in je lichaam. Wie slecht slaapt zal op termijn last krijgen van de gezondheid. Gedachten die in het hoofd blijven zitten, vormen vaak de oorzaak van slaapproblemen. Maar hoe sluit je deze gedachten af?

Een warme douche stimuleert
Warm water heeft direct effect op ons lichaam. Een warm bad of een warme douche nemen voor het slapen gaan zorgt er voor dat het lichaam wordt voorbereid op ontspanning. De spieren ontspannen en geven het signaal aan het lichaam dat het tijd is om te relaxen.

Breng je hoofd tot rust
Voordat je gaat slapen is televisiekijken of achter een computer zitten niet goed. Deze apparaten geven veel prikkels. Door deze prikkels blijven de hersenen actief en zullen ze doorgaan terwijl u begint aan uw nachtrust. Gedachten gaan dan eerder opspelen, omdat de hersenen nog actief en scherp zijn. Lezen is een goed alternatief.

Parkeer de zorgen op papier
Schrijven is een goed middel om zorgen van je af te zetten. Gedurende de dag is er vaak weinig tot geen tijd om bezig te zijn met zorgen. Doordat de hersenen constant actief zijn met dagelijkse bezigheden als werk en huishouden, komen de zorgen pas `s avonds bovendrijven. Opschrijven van deze zorgen helpt om ze te parkeren en minder op te laten spelen.

Verleg je focus
Zodra gedachten opspelen in bed, kun je ze weghalen door je ergens anders op te concentreren. De ademhaling is een goed voorbeeld. Haal diep adem en concentreer je op die ademhaling. Hierdoor moeten je hersenen zich richten op iets anders dan de zorgen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *