Decembermaand: omgaan met de verleiding

In deze gezellige decembermaand vol met heerlijke hapjes kan het nog een hele strijd zijn om onze ‘lijn’ in de gaten te houden. Natuurlijk hebben we geen zin om te gaan sporten als ons hoofd vol zit met sinterklaasgedichten en surprises. En het voorbereiden van het kerstmaal vergt natuurlijk ook wel enige voorbereiding.

Caloriearm
Uiteraard zijn er in deze tijd heel veel tips & trics te lezen hoe je zou kunnen omgaan met alle heerlijke verleidingen en hoe je een feestelijke en caloriearme maaltijd kunt bereiden. Maar willen we dat wel? Op 1e kerstdag een cocktail gemaakt van een biologische sinaasappel in combinatie met een crackertje met gepureerde humus van doperwten, tuinbonen en linzen.

Slagroom
Nee, natuurlijk zitten we eigenlijk niet op die onzin te wachten, en willen we gewoon een stevige biefstuk, of een kalkoen uit de oven. Lekkere jus, aardappelkroketjes, en een heerlijk toetje met roomijs en slagroom. Die ene keer in het jaar moet je toch gewoon kunnen genieten van je maaltijd en vooral niet onder de tafel je calorieën gaan optellen in je notitieboekje.

Blij gezicht
De feestdagen, we gaan er gewoon van genieten, en drinken bij de maaltijd een feestelijk wijntje. Het is niet erg om het sporten een keer over te slaan, want in het nieuwe jaar pakken we de draad gewoon weer op. Een blij gezicht en een goed humeur is alles wat telt. Even op bezoek gaan bij die bejaarde tante in het verzorgingshuis, en lekker genieten van het vuurwerk.

Balansdag
Tussen de feestdagen door kunnen we de tip van het voedingscentrum ter harte nemen, en een balansdag nemen. Dat stelt echt niks voor, want je hoeft er weinig voor te doen. Gewoon je dagelijkse werkzaamheden uitvoeren en in plaats van koken een heerlijke wandeling gaan maken. Neem je bij thuiskomst een lekkere kop thee met een bruine boterham, dan ben je weer prima in balans.

Comments are closed.