Voorkom het jojo-effect!

Je hebt vast wel gehoord van het jojo-effect, maar wat houdt het nu precies in en hoe kun je het voorkomen?

Wat is het jojo-effect?
Als je binnen korte tijd heel veel bent afgevallen, maar je komt net zo snel weer aan als je stopt met het dieet, dan is er sprake van het jojo-effect. Je bent dan dus eigenlijk te fanatiek bezig geweest met het dieet, en als je dan weer ‘normaal’ gaat eten neemt je lichaam het voedsel op een andere manier op.

De oorzaak van het jojo-effect
Als je binnen een week een kilo wilt afvallen, moet je per dag zo’n 1000 calorieën minder verbruiken. Om je lichaam normaal te laten functioneren heeft je lichaam het dubbele aantal calorieën nodig. Je lichaam merkt dat het bij het afvallen ineens veel minder calorieën binnenkrijgt en gaat daardoor de stofwisseling aanpassen en vertragen. Op die manier probeert je lichaam calorieën te besparen om toch normaal te kunnen blijven functioneren.

Wanneer je vervolgens na het dieet weer normaal gaat eten, gaat je lichaam reserves opbouwen om zich te herstellen. Je stofwisseling werkt nog steeds heel traag en zal daardoor meer calorieën opslaan als vet. Daardoor neemt je gewicht dus ook snel weer toe.

Het jojo-effect voorkomen
Hoe kun je nu het jojo-effect voorkomen? Daar is eigenlijk een simpele oplossing voor en dat is niet te snel afvallen. Een kilo of meer per week afvallen is gewoon niet goed voor je lichaam, je kunt het veel beter uitspreiden over een langere periode, zodat je lichaam en je stofwisseling eraan kunnen wennen. Volg dus geen zogenoemd ‘crash-dieet’, maar verminder het aantal calorieën wat je binnenkrijgt met maximaal 300 tot 500 per dag. Mocht je toch snel willen afvallen, dan is het verstandig om je ‘normale’ eetpatroon na het dieet langzaam weer op te bouwen.

Comments are closed.